سررسید مدل چرم برزنتی

مروری بر ابتدائی ترین اطلاعات در مورد سررسید

سررسید چیزی است بیشتر از: یک هدیه برای افزایش دیسیپلین شرکت ،  یاد آوری نشان تجاری، افزایش مراودات  و راهی برای افزایش روابط تجاری

سررسید با یکی از جلدهای: ترمو، چرم، پلاستیک و یا شبه چرمی آغاز می شود . با نقش برجسته آرم و نام شرکت و البته عدد سال نو. ؟۱۳۹٫ در ابتدای سررسید اطلاعاتی که معرف مجموعه ارائه کننده آن، آنها را مهم می دانسته است، چاپ شده بر روی کاغذهای گلاسه ، تحریر، سنگی، کاهی، کاغذ زر دار و یا هر نوع کاغذ دیگر، همیشه سعی می کنند نظر خواننده کنجکاو را که از ابتدا ورق می زند، به خود جلب کنند. عکسی از مدیرعامل، رسالت و ماموریت شرکت، روزشمار شرکت، عکسهایی از محصولات شرکت، آدرس تارنمای (وب سایت) شرکت و مابقی مسائل.

این چند صفحه براق در حقیقت حکم کاتالوگ یا بروشور را دارد (که با کمی خلاقیت میتواند بسیار جذابیت ایجاد کند)تا آخر سال وفادارانه توسط صاحب سررسید حمل میشود.

و اما باقی سر رسید. سررسید و یا سالنامه  با نگاهی به تعطیلات رسمی کل سالی که پیش روست بر روی کاغذ آغاز می شود. البته به دنبال دعایی که برای همه آشناست.

یا مقلب القلوب و الابصار…

و بعد سیصد و اندی صفحه سفید. بسته به اینکه پنجشنبه و جمعه در یک صفحه گنجانده شده باشند یا در دو صفحه. چیزی که حامل سررسید نه چندان کوچک و نه چندان سبک را اغوا کرده است. سیصد و اندی صفحه سفید با جلدی نفیس به هر آدمی احساس نویسنده بودن می دهد. احساس خلاق بودن. احساس مهم بودن. احساس کنترل داشتن. احساس مدیر بودن. حالا دیگر می توانی قرارهایت را در صفحه همان روز بنویسی. “ساعت ۸ صبح جلسه کارگروه بررسی راهکارهای افزایش راندمان.” درج شده در صفحه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷٫ در آن روز اولین چیزی که از کیفت بیرون می آوری همین سررسید است. نخ پلاستیکی به تو می گوید که آنرا باید از کجا بازکنی. هنوز مقدار زیادی جای خالی هست، برای اینکه از جلسه یادداشت برداری کنی. یا در آن نقاشی کنی. یا شعر بنویسی.

به زبان ساده سررسید یا سالنامه همان دفترچه یادداشت روزانه است با این تفاوت که هر صفحه آن دارای تاریخ میباشد . البته امروزه بر اساس کاربردهای فراوان در رشته های مختلف کاری انواع مختلف سررسید به وجود آمده اند که در زیر به شرح آنها میپردازیم ؛ همچنین به خاطر کاربردی بودن سررسید و همچنین عمر طولانی ( یکسال ) میتواند به عنوان یک محصول تبلیغاتی بسیار سودمند نیز مورد استفاده قرار گیرید .

سررسید را میتوان بر اساس اطلاعات صفحات داخلی ، نوع جلد ، نوع صحافی و حتی سایز سررسید طبقه بندی کرد که در زیر به توضیح هر کدام میپردازیم .

اطلاعات صفحات داخلی سررسید :

از لحاظ محتوایی سررسید دارای  بخشهایی شامل موارد زیر است :

مقدمه : میتواند شامل تصاویری از نوروز، تقویم سال، صفحه ای به نام دارنده سالنامه و … باشد.

صفحات داخلی سررسید : که در واقع همان صفحات یادداشت روزانه تاریخ دار میباشد . البته خود صفحات داخلی معمولاً به ۴ مدل مختلف تقسیم بندی میشوند.

بخش پایانی : این بخش معمولاً شامل صفحاتی است که در آن میتوان اطلاعات مهندسی و یا برگه هایی برای یادداشت تلفن و یا برای مشاهده تلفن های ضروری مانند آتش نشانی ، اورژانس و غیره را یافت .

 

انواع صفحات داخلی بر اساس تاریخ بندی :

 

بر اساس تاریخ ثبت شده در هر صفحه از سررسید میتوان ۴ مدل مختلف را معرفی کرد :

 

سررسید روزانه ( جمعه جدا ) : در واقع هر صفحه در این نوع از سررسید نماینده یک روز از سال میباشد و در هر صفحه تاریخ یک روز ثبت شده است .

سررسید روزشمار ( پنج شنبه و جمعه با هم ) : در واقع این مدل مانند مدل قبلی میباشد فقط روز های پنجشنبه و جمعه به جای اینکه در ۲ صفحه متفاوت چاپ شوند ، در یک صفحه چاپ شده اند. این نوع از سررسید مناسب اکثر مشاغل میباشد زیرا اکثراً در روز جمعه تعطیل میباشند و نیازی به یادداشت برداری در روز جمعه ندارند .

سررسید دوروز شمار : در هر صفحه این نوع سررسید ۲ روز هفته ثبت شده است و برای مشاغلی که یادداشت برداری کمی در روز دارند مناسب است .

سررسید هفتگی : در هر دو صفحه این سررسید هفت روز هفته گنجانده شده و برای یادداشت برداری های کوتاه مناسب است .

 

انوع جلد سررسید :

 

برای ساخت جلد سررسید از انواع جلدهای سخت با روکش های مختلف استفاده میشود . که این روکش ها میتواند سلفونی ( گلاسه با روکش سلفون مات یا براق ) ، چرم مصنوعی یا طبیعی ، ترمو یا گالینگور باشد . البته بنا به سلیقه و توانایی تولید کننده میتواند از روکش های مختلف دیگری نیز استفاده نماید .

 

انواع صحافی سررسید :

 

سررسید با توجه به نوع صفحات داخلی آن و حتی نوع جلد میتواند صحافی های مختلفی نیز داشته باشد که از این میان می توان به صحافی ته دوخت (دوختی ) ، فنردوبل یا فنر مارپیچ ، کلاسوری اشاره کرد .

انواع سایز سررسید :

 

البته سایز میتواند بنا به نظر تولید کننده دلخواه و متفاوت باشد ولی برای کاهش ضایعات و همچنین قیمت تمام شده معمولاً از سایز های استاندارد زیر استفاده میشود :

 

سایز رحلی : بیشتر برای سررسیدهای مدیران استفاده میشود و دارای جای یادداشت بیشتری نسبت به سررسید وزیری میباشد . تقریباً کمی کوچکتر از سایز استاندارد آ۴ و تقریباً برابر با ( ۲۱ در ۲۸٫۵ سانتیمتر ) میباشد .

 

سایز وزیری : این سایز که پر مصرف ترین سایز و مناسب ترین آنها نیز میباشد تقریباً همان سایز ب۵ ( ۲۵ در ۱۷٫۵ سانتیمتر ) میباشد که پس از دور بری در صحافی تقریباً ۵ میلیمتر تا ۱ سانت کوچکتر مشود. سایز کتاب های درسی نیز معمولاً سایز وزیری میباشد .

 

سایز رقعی : این سایز کوچکتر از وزیری و تقریباً برابر با سایز آ۵ استاندارد و برابر با ( ۲۱ در ۱۴٫۵ سانتیمتر ) میباشد .

 

سایز پالتویی : در دو مدل پالتویی بزرگ و پالتویی کوچک تولید میشود که به ترتیب دارای سایز ( ۱۱٫۵ در ۲۲٫۵ سانتیمتر ) و ( ۱۱ در ۲۰ سانتیمتر ) است .

 

سایز جیبی : تقریباً برابر با سایز آ۷ استاندارد میباشد و برابر با ( ۱۴٫۵ در ۱۰ سانتیمتر ) میباشد .

 

این سایزها بنا به نوع صحافی میتواند کمی کوچکتر یا بزرگتر نیز شود .

 

چاپ سررسید به صورت اختصاصی :

 

از آنجا که سررسید ( سالنامه ) به عنوان یک محصول تبلیغاتی بسیار موثر میتواند مورد استفاده قرار گیرید ، شرکت ها و سازمان های مختلف همه ساله از این موقعیت استفاده کرده و با چاپ سررسید به صورت اختصاصی از وجود یک محصول تبلیغاتی موثر بهره میبرند .

 

معمولاً چاپ اختصاصی سررسید به ۳ روش زیر میتواند انجام شود :

 

چاپ اختصاصی فقط روی جلد : در این روش معمولاً از چاپ سیلک ، طلاکوب یا داغکوب استفاده میشود و لوگو و شماره تلفن های متقاضی بر روی سررسید های از قبل تولید شده چاپ میگردد .

چاپ اختصاصی روی جلد و اضافه کردن صفحات تبلیغاتی : در این روش علاوه بر چاپ روی جلد ، بنا به درخواست مشتری میتوان تعدادی صفحات تبلیغاتی از محصولات یا خدمات وی تهیه کرد و به داخل سررسیدهای از قبل تولید شده اضافه نمود و سپس آن را صحافی شده به وی تحویل داد . همچنین بنا به درخواست مشتری میتوان لوگوی سازمان یا شرکت متقاضی را در تک تک صفحات سررسید چاپ کرد .

چاپ اختصاصی کامل سررسید : در این روش از جلد تا صفحات داخلی و صفحات تبلیغاتی سررسید همگی بنا به درخواست مشتری به صورت کاملاً اختصاصی چاپ و تولید میشود . البته این روش فقط برای تیراژهای بسیار بالا مناسب میباشد و قیمت تمام شده آن نسبت به دو روش قبلی بالاتر است .