برندیگ و نام تجاری

برندینگ و نام تجاری

برندینگ روند  ایجاد یک نام و تصویر منحصر به فرد برای یک محصول در ذهن مصرف کنندگان، عمدتا از طریق کمپین های تبلیغاتی با موضوع ثابت است. هدف از برند سازی ایجاد یک حضور قابل توجه و متمایز در بازار است که مشتریان وفادار را جذب و حفظ می کند.

در مورد معنای “نام تجاری” مطمئن نیستید؟ نگران نباش نام تجاری یکی از این مفاهیم بازاریابی است که کمی مبهم است و حتی به افرادی که بازاریابی را مطالعه کرده اند می تواند گیج کننده باشد. امروز ما قصد داریم نگاهی به “آنچه برندسازی” می دهیم و سعی کنیم با واژگان و مثال های ساده واضح پاسخ دهیم!

برای درک مفهوم نام تجاری، ابتدا باید بدانیم محصولات و علامت های تجاری چیست. بیا بریم!

تعریف محصول:

“به طور گسترده ای، محصول هر چیزی است که می تواند به یک بازار برای تامین نیاز یا نیاز، از جمله کالاهای فیزیکی، خدمات، تجاری، حوادث، افراد، مکان ها، خواص، سازمان ها، اطلاعات و ایده ها، ارائه شود” (کوتلر و کلر، ۲۰۱۵ )
این بدان معنی است که یک محصول می تواند از اقامت در هتل، یک پرواز، یک دوره زبان، لباس، غذا، مسواک و غیره باشد.

برای نشان دادن تعریف یک محصول و نقش آن در تعیین نام تجاری، ما از مثال آب استفاده خواهیم کرد:

آب یک منبع آزاد است که هر انسان باید زندگی کند و زنده بماند. با این حال، این محصول روز انسان شد و شرکت ها شروع به فروش آن کردند، برای مثال، با فروش آب معدنی در شیشه ها و بطری های پلاستیکی.

آب برند محصول

آب بطری، نام تجاری محصول

اما آیا آب های معدنی شرکت ها با یکدیگر چه فرقی دارند؟ همه مایع و شفاف است. بنابراین، چگونه شرکت های مختلف می توانند همان محصول را به فروش برسانند، اما هنوز هم مردم را متقاعد می کنند که بطری آب خود را به جای آن از رقابت خریداری کنند؟

پاسخ این است: با ایجاد یک نام تجاری.

تعریف نام تجاری:

“یک نام تجاری، نام، اصطلاح، طراحی، نماد یا هر ویژگی دیگر است که یک کالا یا خدمات یک فروشنده را به عنوان متمایز از سایر فروشندگان مشخص می کند” (انجمن بازاریابی آمریکا).
شما می توانید یک نام تجاری را به مثابه ایده یا تصویر در نظر بگیرید

که فکر می کند در مورد محصولات خاص یک شرکت،  (به عنوان مثال “کفش سبک وزن است”) و راه عاطفی (به عنوان مثال “کفش با احساس قدرتمند “) ویژگی های  فیزیکی و معنوی را تداعی میکند ، بلکه همچنین احساساتی است که مصرف کنندگان به سمت محصول شرکت ایجاد می کنند. این ترکیبی از نشانه های جسمی و احساسی هنگامی که در معرض نام، لوگو، هویت بصری، و یا حتی پیام قرار گرفته است،

یک محصول را می توان به راحتی توسط بازیکنان دیگر در یک بازار کپی کرد، اما یک نام تجاری همیشه منحصر به فرد خواهد بود. به عنوان مثال، پپسی و کوکا کولا طعم بسیار شبیه هستند، اما به دلایلی برخی افراد احساس وابستگی بیشتر به کوکا کولا و دیگران را به پپسی می دهند.

بیایید این را دوباره با مثال آب ما نشان دهیم. محصول فروخته شده آب است، اما برای متقاعد کردن مردم برای خرید یک آب خاص، شرکت ها مارک های مختلف آب مانند Evian، Perrier، Fiji یا Volvic را توسعه دادند. و هر یک از این مارک ها معنای دیگری به آب محصول می دهد:
– Evian باعث می شود که شما جوان احساس کنید
– Perrier طراوت و حباب  است
– فیجی آب خالص، سالم و طبیعی است
…. و غیره

-مارک تجاری 

در نهایت، یک نام تجاری احساس یک روح فرد در مورد محصول یا شرکت خاص است. هر شخصی نسخه خود را از آن ایجاد می کند و برخی از مارک ها به دلیل اینکه مصرف کنندگان در مورد آنها احساس می کنند، محبوبیت خود را افزایش می دهند یا کاهش می دهند.

تعریف نام تجاری:

(کوتلر و کلر، ۲۰۱۵)

نام تجاری فرایند دادن معنی به محصولات خاص با ایجاد و شکل دادن یک نام تجاری در ذهن مصرف کنندگان است. این یک استراتژی است که توسط شرکت ها طراحی شده است تا به مردم کمک کند تا محصولات و سازمان خود را به سرعت شناسایی کنند و دلیل آن را برای انتخاب محصولات خود در رقابت ها، با روشن کردن آنچه که این مارک خاص است و نیست، به آنها می دهد.

گردآوری : صادق میربلوک